دستگاه زاویه زن لوله

دستگاه زاویه زن لوله چیست؟

گاهی نیاز است انتهای لوله یا تیوپ را زاویه یا شیب یا اصطلاحا پخ بدهیم ، دستگاهی که این فرایند را انجام می هد را دستگاه زاویه زن لوله می گوییم.معادل انگلیسی این دستگاه را با نام Pipe Beveler می شناسیم.

مزیت زاویه دار کردن لوله چیست؟

برای آماده کردن ابتدا و انتهای لوله برای جوشکاری نیاز است که لبه های آن را زاویه یا پخ بدهند که بتوان اتصال جوش به صورت ریشه ای و اتصال در ضخامت لوله انجام شود.همچنین پخ دار کردن لبه های ابتدا و انتهایی لوله و تیوب به دلیل از بین بردن سطوح نا همواری که در اثر برش لوله بوجود آمده اند نیز انجام می گیرد.
زاویه استاندارد پخ زنی برای جوشکاری لوله ها معمولا 37.5 درجه است. زوایای مورد نیاز دیگر مانند ۳۰ و ۴۵ درجه J-bevel U و را نیز می توان با استفاده از ماشین های پخ زنی اتوماتیک بر ۲ سر لوله یا تیوب ایجاد کرد.

عملکرد دستگاه زاویه زن لوله:

این دستگاه به 3 صورت قابل سفارش است:
پنوماتیک
-هیدرولیک
-الکتریکی

انواع زاویه زن:

  • دستگاه زاویه زن ثابت (Pipe Chamfering): این دستگاه بیشتر در کارخانه ها و انتهای خط تولید لوله ها مورد استفاده قرار میگیرد.
  • دستگاه پخ زن (Pipe Beveler):این دستگاه وزن سبک و قابل حمل و نقل است و به همین دلیل کارهای تعمیراتی را ساپورت می کند و مناسب آن می باشد.

نکات مهمی که قبل از خرید دستگاه برای پخ دار کردن لوله یا تیوب باید در نظر گرفت:

  • سایز لوله هایی که نیازبه پخ زنی دارند
  • جنس ، ضخامت و نوع پخ مورد نیاز لوله
  • انتخاب نوع موتور محرک دستگاه ( پنوماتیکی، الکترونیکی یا هیدرولیکی )
  • تیراژ لوله

این دستگاه به دو صورت یا خارج لوله و یا داخل لوله بوسیله کلمپ قرار میگیرد.

تفاوت نصب دستگاه داخل و خارج لوله:

تفاوت دستگاه زاویه زن لوله داخل و خارج ، نحوه نصب آنها می باشد.یا داخل لوله (Internal Clamping)یا روی لوله (External Clamping) بستگی به نیاز و و حالت دسترسی یکی از این دو نوع بکار می رود.

 

مشاهده همه نمونه کارها