نورد سه غلطک

نورد سه غلطک (Three-High Rolling Mill) و نورد چهار غلطک (Four-High Rolling Mill) هر دو از تجهیزات صنعتی مورد استفاده در صنایع متالورژیک برای فرآیند نورد و تغییر شکل فلزات به ضخامت‌های مختلف هستند. این دو نورد از تعداد غلطک‌های مورد استفاده برای تغییر شکل فلزات در طول فرآیند متفاوت هستند. در ادامه، کاربری هر یک و تفاوت‌های آنها بیان شده است:

نورد سه غلطک:

  • کاربری: برای تولید ورق‌ها و نوارها از فلزات مختلف مانند فولاد، آلومینیوم، مس و غیره استفاده می‌شود.
  • ترکیب غلطک‌ها: این نورد از سه غلطک یا ماشین‌های نورد تشکیل شده است، که شامل یک غلطک ورودی، یک غلطک میانی، و یک غلطک خروجی می‌شوند.
  • کاربری و تفاوت: عمدتا برای تغییر شکل مواد به ضخامت و عرض مورد نظر استفاده می‌شود. این نورد به تولید محصولات با ابعاد معمولاً کمتر و تغییرات ضخامت و عرض نسبتاً محدود مناسب‌تر است.

نورد چهار غلطک:

  • کاربری: نورد چهار غلطک نیز برای تولید ورق‌ها و نوارها از فلزات مختلف استفاده می‌شود، اما از نظر قابلیت تغییرات دقیق‌تر در ضخامت و عرض محصولات برتری دارد.
  • ترکیب غلطک‌ها: این نورد از چهار غلطک یا ماشین‌های نورد تشکیل شده است، که شامل یک غلطک ورودی، دو غلطک میانی (یک بالا و یک پایین) و یک غلطک خروجی می‌شوند.

 

نورد ورق سه غلطک

  • سيستم چرخش مکانیکی
  • سیستم حرکتی هیدرولیکی
  • در سه مدل ۳ – ۴ – ۶ جك
  • دارای جك های هیدرولیک برای اعمال فشار
  • شافت روكش كروم سخت مخصوص جک ها
  •  دارای جایگاه برای نصب قالب لوله یا پروفیل در انتهای غلطک ها
  • سرعت کارکرد 5 متر در دقیقه

نورد سه غلطک

روش کار

نورد رول ورق یک غلطک به دلیل سادگی ساختار و قابلیت تنظیم کمتری نسبت به نوردهای چند غلطکی، معمولاً برای تولید حجم‌های کمتر و محصولات با ضخامت‌ها و ابعاد محدود استفاده می‌شود. این دستگاه ممکن است در مواردی که نیاز به تغییرات کمتر در ضخامت و عرض محصولات وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

  • ورود مواد :  در ابتدا، مواد خام به عنوان ورودی وارد دستگاه نورد می‌شوند. این مواد ممکن است برای تغییر شکل به منظور تولید ورق یا نوار فلزی به کار رود.
  • فشار اولیه: مواد خام به توسط غلطک ورودی به دستگاه وارد می‌شوند. این غلطک اولیه برای اعمال فشار اولیه بر روی مواد و کمک به ورود مواد به میان غلطک‌ها استفاده می‌شود.
  • تغییر شکل مواد: مواد خام وارد میان غلطک می‌شوند و در زیر اثر فشار غلطک به تغییر شکل می‌پیوندند. این تغییر شکل می‌تواند به صورت عرضی و طولی اتفاق بیفتد.
  • تغییرات ضخامت: با توجه به فشار و تغییر شکلی که تحت تاثیر غلطک اعمال می‌شود، ضخامت مواد به صورت متناسب تغییر می‌کند. این امر به تنظیم ضخامت نهایی ورق یا نوار فلزی کمک می‌کند.
  • خروج محصولات: محصولات نهایی از غلطک خارج می‌شوند و برای مراحل پسادستگاهی یا مراحل بعدی تولید تخریبی انتقال می‌یابند.

«  برای مشاهده بهتر ، کلیک کنید  »

دستگاه نورد  سه غلطک

دستگاه نورد رول ورق سه غلطک با استفاده از جکهای قوی هیدرولیکی و موتور برقی، براحتی زاویه های مختلف را ایجاد کرده و ورق را میان 3 غلطک خود به حرکت دراورده و زاویه دورانی مد نظر را ایجاد میکند. استفاده از 3 غلطک باعث میشود نتیحه نهایی با کیفیت مناسب و بدون موج و تابیدگی باشد. همچنین استفاده از سه غلطک هزینه خرید و تعمیرات آتی را کاهش میدهد.

طراحی و ساخت دستگاه نورد رول ورق سه غلطک با توان و ابعاد مختلف، نورد ورق با ضخامت های مختلف، از 8/0تا 200 میلیمتر و عرض ­تا 12000 میلیمتر را امکانپذیر ساخته است.

 

امکانات دستگاه سه غلطک

  1. دارای لولای دستی جهت خارج کردن ورق لوله شده از غلطک
  2. جابجایی غلطک بالایی بوسیله پیچ دستی
  3. چرخش غلطک های زیرین بوسیله گیربکس صورت میگیرد
  4. لولای انتهایی بازشو که باعث سهولت خارج کردن لوله از غلطک میگردد
  5. >بدنه فولادی جوشکاری شده  وتنش زدایی شده
  6. با قابلیت نوردکاری مخروطی شکل

«  برای مشاهده بهتر ، کلیک کنید   »

دستگاه نورد یک تجهیزات صنعتی است که به منظور فرآیند نورد کردن و پالایش مواد مختلف در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از سه غلطک موازی تشکیل شده است که به شکل عمودی یا افقی قرار می‌گیرند و مواد را بین آنها نورد می‌کنند.

کاربرد نورد سه غلطک

کاربردهای اصلی

  1. صنایع غذایی: این دستگاه به منظور نورد کردن مواد مانند شکر، کاکائو، پودر میوه و سایر مواد خوراکی بکار می‌رود. با افزایش سطح تماس مواد با سطوح غلطک‌ها، مواد تازه‌تر و دقیق‌تر درست می‌شوند.
  2. صنایع دارویی: در تولید داروها، دستگاه نورد سه غلطک برای نورد کردن و پالایش مواد مختلف مانند داروهای آسیاب شونده (Tablet) استفاده می‌شود. این دستگاه به کاهش اندازه ذرات و افزایش همبستگی مواد کمک می‌کند.
  3. صنایع شیمیایی: در تولید مواد شیمیایی و پتروشیمیایی، دستگاه نورد سه غلطک برای پردازش مواد مانند رنگ‌ها، رزین‌ها و پیگمنت‌ها استفاده می‌شود.

اجزای مختلف

  1. غلطک‌ها: این دستگاه دارای سه غلطک موازی است، که هر کدام دارای دندانه‌های متعددی برای نورد کردن مواد هستند. غلطک‌ها معمولاً از فولاد ضدزنگ‌سازی یا سایر مواد مقاوم ساخته می‌شوند.
  2. موتور: موتوری برای ایجاد حرکت دورانی غلطک‌ها و نورد کردن مواد به دستگاه اضافه می‌شود.
  3. تایمر و کنترل‌ها: دستگاه ممکن است دارای کنترل‌های مختلفی باشد که می‌توانند سرعت نورد، فشار غلطک‌ها و دیگر پارامترها را تنظیم کنند.
  4. مخزن‌ها: مخزن‌ها برای تامین مواد به دستگاه و جمع‌آوری محصولات نورد شده استفاده می‌شوند.
  5. سیستم خنک‌کننده: برای جلوگیری از افزایش دما در فرآیند نورد، از سیستم خنک‌کننده برای انتقال گرما استفاده می‌شود.

 

دستگاه رول ورق چهار غلطکه

دستگاه نورد چهار غلطک ورق

نورد رول ورق سه غلطک