نورد لوله یک فرآیند پیشرفته مکانیکی است که از آن برای تبدیل مواد اولیه فلزی، مانند شمشها یا ورقهای فلزی، به لولههای فلزی با ابعاد و ویژگیهای مشخص استفاده میشود. این فرآیند با استفاده از دستگاههای نورد انجام میگیرد که شامل چندین غلتک است.
در این فرآیند، شمشهای فلزی از میان غلتکها عبور میکنند و تحت تأثیر نیروی فشاری که غلتکها اعمال میکنند، به تدریج به شکل لوله در میآیند.
فرآیند نورد لوله به دو شکل اصلی انجام میشود: نورد گرم و نورد سرد. در نورد گرم، شمشهای فلزی ابتدا تا دمای بالا گرم میشوند تا خاصیت پلاستیسیته بیشتری پیدا کنند و سپس در این دما از میان غلتکها عبور داده میشوند. این روش معمولاً برای تولید لولههای با ابعاد بزرگتر و ضخامت بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. از سوی دیگر، نورد سرد در دمای اتاق یا نزدیک به
آن انجام میشود که منجر به تولید لولههایی با دقت ابعادی بالاتر و سطحی صافتر میگردد.
لولههای تولید شده با نورد سرد معمولاً مقاومت بیشتری نیز دارند.
یکی از مزیتهای مهم نورد لوله، انعطافپذیری آن در تولید انواع مقاطع مختلف است. به همین دلیل، این فرآیند در صنایع مختلف کاربرد گستردهای دارد.
به عنوان مثال، در صنعت ساخت و ساز از لولههای تولید شده برای سازههای فلزی، ستونها و اسکلتهای ساختمانی استفاده میشود.
در صنایع نفت و گاز، لولههای نورد شده به عنوان خطوط انتقال نفت، گاز و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرند.
همچنین در صنعت خودروسازی، این لولهها برای تولید اجزای مختلف خودروها، از جمله سیستمهای اگزوز و قطعات ساختاری، به کار میروند.
این مطالب میتواند برای شما مفید باشد :
نورد کردن یکی از فرآیندهای اساسی در صنایع مختلف است که کاربردهای گستردهای دارد. این فرآیند نقش مهمی در تولید مقاطع فولادی ایفا میکند که در بخشهای مختلفی مانند ساخت و ساز، خودروسازی، تولید تجهیزات صنعتی، لولهکشی و خطوط راهآهن مورد استفاده قرار میگیرند.
به عنوان مثال، میلگردها و تیرآهنها که اجزای اصلی در سازههای ساختمانی و پلها هستند، از طریق نورد تولید میشوند.
مانند قطعات موتور، شاسی و سیستمهای انتقال نیرو مورد استفاده قرار میگیرد.فولادهای نورد شده که در این قطعات به کار میروند، به بهبود عملکرد و ایمنی خودرو کمک میکنند، زیرا قادر به تحمل بارها و شرایط سخت هستند.
تجهیزات صنعتی بسیار مناسب هستند و باعث افزایش عمر مفید و کارایی این ماشینآلات میشوند.
در این فرآیند، فولادها پس از نورد به شکل لوله در میآیند و سپس لایههای آنها به هم جوش داده میشوند تا لولههای مستحکم و بادوام تولید شوند.
این مقاطع شامل ریلهای استاندارد، ریلهای جرثقیل و ریلهای UIC هستند که به دلیل مقاومت بالا و توانایی تحمل بارهای سنگین،
استحکام و ایمنی لازم را برای حملونقل ریلی فراهم میکنند.